ارتباط تربیت شش ساحتی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش با حماسه هشت سال دفاع مقدس

ارتباط تربیت شش ساحتی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش با حماسه هشت سال دفاع مقدس

  • 1403/7/7 شنبه

به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش قم،وحید وفایی نکو مشاور امور جوانان مدیر کل آموزش و پرورش قم در یادداشتی بیان داشت؛

دفاع مقدس دانشگاه تربیت شش ساحتی سند تحول بنیادین 

یکی از پدیده های مبارک جمهوری اسلامی ایران را باید خود باوری و اعتماد بنفس جوانان و نو جوانان ایران اسلامی دانست ،روز گاری به دلیل استبداد رژیم پهلوی و یا به عبارتی خود فروختگی آن رژیم منحوس روح اعتماد بنفس و خود باوری از جوانان و نخبگان ما گرفته شده بود . 

اینک پس از حدود نیم قرن ازعمر بابرکت نظام اسلامی شاهد به بار نشستن ثمره خونهای ریخته شده جوانان برای دست یابی به کشوری آباد، آزاد و مقتدر درسطح جهان شده ایم 

شاخص خود باوری و اعتماد بنفس را باید در دفاع مقدس دانست ،آنگاه که همه کفردرمقابل ایران اسلامی ایستاد و با جوانان غیور وطن با تاسی به امام خمینی "ره" با پس زدن دشمن اجازه نداد یک وجب از خاک پاک میهن هدربرود. 

وقتی ساحت های ششگانه تعلیم و تربیت را ارزیابی می میکنیم به این حقیقت پی می بریم، بهترین دانشگاه برای تحصیل سند تحول بنیادین آموزهای دفاع مقدس است.    

تربیتی اعتقادی، عبادی و اخلاقی

ساحت "تربیتی اعتقادی، عبادی و اخلاقی" به عنوان اولین ساحت از ساحتهای شش گانه ،یکی از ره آوردهای آن را پذیرش آزادانه و آگاهانه دین اسلام ، خودشناسی و دیگرشناسی برای پاسخگویی مسئولانه به نیازها، محدودیتها و پیشرفت ظرفیت های وجودی خویش و دیگران دانسته اند. 

این تعریف را می توان در دفاع مقدس به خوبی لمس و حس نمود، زیرا جهاد دفاعی ملت مسلمان ایران رنگ تقدس به خود گرفت و«دفاع مقدس» نامیده شد آن گونه که حضرت امام(ره) می فرمایند: «مسأله، مسأله ای نیست که ما می خواهیم فقط جنگ کنیم یا می خواهیم دفاع نمائیم بلکه ما دفاع مقدس می خواهیم؛ یعنی می خواهیم از آبروی اسلام، از آبروی کشور اسلامی دفاع کنیم؛ این یک دفاعی است که عقل و اسلام هر دو با آن موافقند» بنا براین اعتقاد به دفاع مشروع و مقدس را باید از جانفشانی های رزمندگان در طول هشت سال دفاع مقدس آموخت. 

ساحت تربیت اجتماعی و سیاسی

یکی دیگر از ساحت های سند تحول بنیادین " ساحت تربیت اجتماعی و سیاسی" است که تبلور عینی آن را باید در دفاع مقدس و نقش تربیتی آن در ایجاد اعتماد بنفس و خود باوری جوانانی دانست که اینک در کارزارهای مختلفی چون اقتصاد ، سیاست و فرهنگ فعالیت دارند. 

از ره آوردهای این ساحت ؛شکل‌گیری جامعۀ صالح و پیشرفت مداوم آن بر اساس نظام معیار اسلامی و بازشناسی فرهنگ و تمدن اسلامی و نیز مشارکت جمعی مؤثردر حیات اجتماعی و سیاسی با رعایت اصول حق طلبی، حفظ کرامت و عزت، ظلم‌ستیزی، عدالت خواهی است . 

امام خمینی (ره) فرمود: «مرگ سرخ، به مراتب از زندگی سیاه بهتر است و ما امروز به انتظار شهادت نشسته ایم، تا فردا فرزندانمان در مقابل کفر جهانی با سرافرازی بایستند».

بدون شک شهادت در راه خدا با همه تقدسش به خودی خود هدف نمی باشد. بلکه هدف اصلی دفاع از دین و حق و عدالت است که هر مومنی باید برای رسیدن به چنین هدف والایی تا سر حد جانفشانی و فداکاری آماده باشد. 

انسان درصورتی آماده ی شهادت و ایثار می شود که از روحیه ی عزت مندی شجاعت برخوردار بوده و برای مبارزه در راه خدا ترس و تردیدی به خود راه ندهد از این رو لازم است همواره شجاعت و غیرت و عزت را در دل و جان جوانان مان زنده و بارور ساخته و با یادآوری الگوهای مردانگی وشرافت آنان را از ذلت پذیری به دور سازیم.

که اهتمام به آن از مسیر آموزه های دفاع مقدس و وصیت نامه شهدا میگذرد. 

ساحت تربیت زیستی و بدنی

بصیرت نسبت به سبک زندگی انتخاب شده و ارزیابی پیامدهای آن دربارۀ خود، جامعه و طبیعت بر اساس نظام معیار اسلامی از شاخصه های این ساحت است.

شاید در این یادداشت بتوان از آن به نهادینه کردن عشق به وطن درجوانان وطن نام برد، 

وطن دوستی در اسلام اهمیت بسزایی دارد و میهن دوستی، جنبه الهی و مقدس دارد. رابطه وطن با ایمان شخص این است که هر گاه وطن به گونه ای باشد که ایمان شخص طلب می کند، مهر ورزیدن به چنین وطنی، بی شک جزو ایمان و از آثار آن می باشد. «رسول خدا (ص) خطاب به مکه فرمودند: در جهان هیچ شهری را مانند تو (مکه) دوست ندارم و اگر قوم تو (مردم مکه ) مرا بیرون نمی کردند، هرگز به اختیار خود از تو (مکه) خارج نمی شدم.» و در روایتی از ایشان آمده است: «به جز تو ای شهر مکه در جایی ساکن نمی شدم.» و نیز از ابن سابط روایت شده است: «هنگامی که پیامبر (ص) می خواست به سوی مدینه برود، حجرالاسود را لمس کرد و وسط مسجدالحرام ایستاد و به خانه خدا نگریست. سپس فرمود: من می دانم که خداوند در زمین خانه ای دوست داشتنی تر از تو ایجاد نکرد و در روی زمین جایی بهتر از تو نیست. من به اختیار خود از تو بیرون نرفتم، ولیکن کافران مرا بیرون کردند» حتی پیامبر (ص) با یادآوری اوصاف نیکویی شهر مکه، ناراحت و گریان می شد که این موضوع نشانگر اشتیاق و مهرورزی آن حضرت به وطن او است برای آزادی وطن از دست متجاوزان، مبارزه لازم است و این دفاع امری جایز و مشروع می باشد. 

منبع