صدای قصه و قصهگویی به دورترین نقاط مرزی از قلب پایتخت قصهگویی رسید
به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، حامد علامتی در مراسم اختتامیه بیستوپنجمین جشنواره بینالمللی قصهگویی ضمن خیرمقدم به بزرگان و پیشکسوتان اظهار کرد: قصهگویی یک رویکرد عمیق فرهنگی در فرآیند تبدیل محتوا به پیام با یک پیوستگی هنری بدون زوائد محتوایی است، این پیوستگی باعث ایجاد تمرکز و جلب حواس مخاطبان در راستای انتقال پیام و مانایی و ماندگاری پیامها میشود.
معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: قصه تنها چیزی است که میتواند حواس آدمها را ساعتها به خودش مشغول کند. کسی نمیتواند از قصه خوب دل بکند، تحقیقها نشان میدهد وقتی مخاطب با محتوای زیادی بمباران میشود انگیزه پیگیری را از دست میدهد و قصه یک نواخت کوتاه از یک تراژدی موثر برای تأثیرگذاری بر مخاطب است که مخاطب هم با او همراهی میکند.
وی ادامه داد: قصهگوها قصه را به یکی از این سه روش تمام میکنند، قهرمان قصه به قدرت و موقعیت خاصی میرسد، قهرمان قصه با یک شخص یا یک چیز دیگر متحد میشود و به کمال میرسد و یا قهرمان قصه به خودشناسی میرسد که این هم در نهایت باعث میشود به کمال برسد.
مدیرعامل کانون گفت؛ این سه پایان رایج برای قصهها نشاندهنده وجود سه میل روانشناختی مناسب و مشترک در بین بیشتر انسانهاست که یک قصهگو باید از آن به خوبی استفاده کند و مشکلات مخاطب را حل نماید.
وی تصریح کرد: اینها همه ظرفیتهای قصه و قصهگویی است و اما نکته دیگر اینکه قصه ظرفیت بزرگ کردن کسب و کارها را دارد این عرصه جدیدی است که در دنیا از ظرفیت قصه برای رونق کسب و کارها استفاده میکنند و اقتصادها تابعی از تأثیرگذاری قصهها قرار گرفته است.
علامتی گفت: امروز قصهگویی به بلوغ خود رسیده است و باید وارد عرصه تأثیرگذاری اجتماعی شود. در جشنواره بیستوپنجم با حضور رسانه و کاربست حداکثری آن ضریب نفوذ جشنواره قصهگویی فراتر رفت و به همه نقاط کشور رسید.
وی با ابراز خرسندی گفت: صدای قصه و قصهگویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به دورترین نقاط مرزی تا قلب پایتخت قصه و قصهگویی رسیده است و مخاطبان را به تأمل و تفکر وا داشته، به خصوص در دورهای که نگرانیهای پدرها و مادرها در عرصه تعلیم و تربیت دو چندان است، قصهگویی به خوبی میتواند پاسخی مناسب برای این دغدغهها باشد.
علامتی گفت: قصهگویان و جشنواره قصهگویی اگر چه ظاهری رقابتی دارد اما عرصه آمادگی برای فعالیتهای فرهنگی در عرصههای اجتماعی است. امروز مسئولیت قصهگویان، مربیان کانون و مسئولان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سنگینتر از گذشته است و انجام این مسئولیت برنامهای جدید میطلبد.
وی با اشاره به انتخاب یزد به عنوان پایتخت قصه و قصهگویی ایران گفت: این امر شروع یک حرکت جدید در عرصه فرهنگی است. یزد خاستگاه فرهنگ و تمدن و در بردارنده شخصیتهای موثر حوزه کودک و نوجوان است.
علامتی گفت: هر حرکتی نیاز به چشم انداز روشنی دارد. تدوین یک سند جامع پنج ساله برای دبیرخانه قصهگویی از ضرورتهای غیرقابلانکار است که امیدواریم در کوتاهترین زمان به آن دست پیدا کنیم.
معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: مقرر شده است نخستین باشگاه قصهگویان ایران پس از این جشنواره فعالیت خود را آغاز کند و تمامی کسانی که به مرحله پایانی این جشنواره راه پیدا کردهاند نخستین اعضای آن شوند و این اقدام خوب فرهنگی را تقدیر کرده و به همه شما تبریک میگویم.
علامتی گفت: تولید دانش در حوزه قصه و قصهگویی نیاز جدی این روزهاست. باید عرصه پژوهش را در قصه و قصهگویی جدی بگیریم و از دبیرخانه قصهگویی میخواهم نسبت به پژوهش و تولید دانش در زمینه قصه و قصهگویی اهتمام داشته باشند.
بیستوپنجمین جشنواره بینالمللی قصهگویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در یزد پایتخت قصهگویی ایران از ۲۷ تا ۳۰ آذر ۱۴۰۲ برگزار شد.
منبع